Diószegi Anikó és Vizsralek Nóra restaurátorok

ecsetvonás

ecsetvonás

Plasztikus díszítmények egy barokk templom freskóin

2013. április 09. - ecsetvonás

Barokk freskók és díszítmények

Freskó technikával festett akantuszlevél
Barokk- ami  sok esetben  az impresszionisták szabad ecsetkezelését is meghazudtoló festészeti stílus: a reneszánsz után igazi felszabadulás, hiszen a mintakönyvek alapján szigorú festésmodorban készült díszítések színesek voltak ugyan, de statikusak és kevésbé oldottak. 
Ezzel szemben a barokk festő azonban néhány színt és pár vonalat használ, és a festett plasztika máris kiemelkedik a fal síkjából. 

Tükör-motívum, melyet freskó technikával festettünk
Igazán élvezetes vállalkozás ezekkel a barokk díszítményekkel foglalkozni, mert sokat tanulhat az ember abból a felfogásból, hogy elég csak érzékeltetni a formát mert az emberi agy és szem összekapcsolja, kiteljesíti a motívumot. 
Egy több méter magasan lévő díszítménynél már meg sem tudjuk mondani, hogy valóban egy
plasztikus dolgot látunk, vagy csak festéssel kialakított illúzióról van szó.
Puttófej rövidülésben festve.
Ilyenkor, mint ahogy itt ennél a puttófejnél is, belekomponáljuk azt a torzítást, ami lentről, alulnézetből tökéletessé teszi a formát. 
Ez esetben a szürkék néhány árnyalatával dolgoztunk. A lokál szín a közép tónust jelenti, általában ebből indulunk ki. Ezt követően egy, vagy két testárnyék, és az egy, vagy két vetett árnyék. 
A fény és árnyékszínek egymáshoz való viszonya határozza meg a kidomborodó vagy éppen a bemélyülő hatás mértékét.
A forma tisztázására azért van szükség, mert a csak fényekből és árnyékokból felépülő motívum zavaros maradhat. Ebben segít a testárnyék és a vetett árnyék között húzott "drukker", ami gyakorlatilag a legsötétebb árnyék, és a fényes oldalon lévő ún. "por árnyék", ami elválasztja a hátteret és a plasztikát egymástól.
Ezek után már csak a csúcsfényeket kell feltennünk, és máris kész az illúzió.

A festett díszítmények restaurálás után.
 Hogy ezek a nagyvonalúan festett díszítmények hogyan hatnak egy barokk templomban, azt a következő Dorfmeister freskókon mutatjuk be, melyet többedmagunkkal restauráltunk Mesztegnyőn 2003-ban.
A festett díszítmények restaurálás előtt.
          A közeli képeken láthatjuk az elnagyolt ecsetkeléssel kidolgozott motívumokat, majd az alsó képen már az összeállt formák játéka tűnik fel, ahol gyöngysorok, plasztikák, bemélyedések, és kiugrások illúziója csapja be a talaj szintjéről nézelődő szemét.
A szentély festményei a restaurálás után.


Bútorfestés egyedi kérésre

 
A bútor festett díszítését egy fénykép alapján készítettük, amelyen egy francia kastély ajtóit díszítő reneszánsz motívum látható antikolt, kopott felületen.
 
A fényképből átmentett hangulatot igazítottuk a bútor és a szobában lévő kárpitok színéhez, mintájához.
Először alapoztuk, azután több színnel elkészítettük az antik hatású felületet.
A korábban papírra felnagyított és megrajzolt mintákat felvittük erre az alapra, majd átrajzoltuk.
Felfestettük az alapszíneket, amit kiegészítettük az árnyékokkal és a drukkerrel, ezután a festett motívum plasztikussá vált.
 A tükörkeret vonalzása közben. Középen a kiindulásul használt fotóval.
 A lapokból kettőt készítettünk,amelyek bekerültek az asztalos által készített keretbe.
Így készült el az egyedi, kézzel festett komód.

Festmény tisztítás, feszítés és restaurálás: Rácz J." Erdőben"

A kisméretű festményt erősen besárgult, elszíneződött lakkréteg fedte be ami miatt az egész kép besötétedett, színei alig kivehetően derengtek. A jobb alsó sarokban 6cm hosszan elhasadt a vászon.
Miután  a vásznat a vakkeretről levettük, megkezdtük a vastag lakkréteg eltávolítását.
 
Eközben a vásznat folyamatosan egyenesítettük.
A festmény tisztítás, feltárás után.
Megjavítottuk a hasadást, majd új húzószegéllyel láttuk el a festmény széleit.
A régi vakkeretre újra felfeszítettük a kiegyenesített vásznat.
 
Lakkozás után retusáltuk a kijavított hasadást és a többi kisebb kopást a vásznon.


Elszakadt olajfestmény javítása egy holland életképen

 
Az 1920-ban festett olajfestmény sérülései 50 évvel ezelőtt keletkeztek.
A  hosszú évek alatt a kép a falat díszítette, így a kihasadt vászondarabok meggyűrődve, lógva deformálódtak.
Hátoldalról megerősítettük és ragasztottuk a vásznat.
A vászon egyenesítése ilyenkor több napig is eltart.
A festményoldalon ezután így néztek ki az összeillesztett szakadások.
Az élberagasztott vászon réseinek tömítése.
Egy speciális eszközzel.
A vászon felülete a retus felvitele előtt.
Retus készítése közben.
Végül a kritikus hasadás is szépen besimult a felületbe.

Sérült és hiányos festmény


 Festmény tisztítás és restaurálás - Hincz Gyula: "Vízparti táj hegyekkel"

restaurálás után
 
Hincz sokoldalú művész volt, aki az 1920-as éveitől 1983-ig alkotott mint illusztrátor, festő és iparművész. Gyerekkorunk ismert könyvét, a "Bóbitát" is az ő rajzai színesítették meg, és ez a tiszta színvilág végigkíséri művészetét. 
Nyitottsága miatt sokrétű ábrázolásmódja mindig megújult, az absztrakt mozaikokban és a figurális festményekben azonban közösek az akvarell-szerű, ragyogó színek.

Ez a festmény  hagyatékának része, és már évek óta tárolták más képekre fektetve. Sérülései is nagyjából ebből fakadtak. A vászon nem volt vakkeretre feszítve, aminek következtében a húzószélek visszapöndörödtek. A hordozó ezeken a helyeken megtöredezett,a festmény alsó és felső részén a súrlódástól  a festék lekopott.
Néhány helyen lyukak rontottak az amúgy is elég siralmas összképen.

Az alsó rész hiányainak tömítése. 
A pergő festékréteg konzerválása után lehetett csak elkezdeni a tisztítást, és a szélek egyenesítésével is ekkor praktikus foglalkozni. A hiányok pótlására krétás tömítőmasszát használtunk.
Tisztítás után a festmény színei élénkebbé váltak, nyilvánvaló lett, hogy egy kivételes szépségű tájkép lesz majd a munka eredménye. Új húzószegély került a megviselt szélekre, majd a konzerválás után a festmény ékelhető vakkeretet kapott. 


A hófödte hegyek igazi színei.

A festmény visszanyerte mélységét a lakkozás után, a sárgák és vörösek színei újra izzottak a lemenő nap fényében fürdő tájképen. Nem könnyű feladat a vékonyan, lazúrosan egymásra festett színeket és átmeneteket úgy visszaadni a kopások felett, hogy az tökéletesen illeszkedjen az eredeti festékréteghez. 


Színek és a kiegészítések. Többrétegű, lazúros retus.
Az alsó rész retus után.

A női alak körvonalai szépen megmaradtak, így csak a formát kellett kiegészíteni a ruha kopásain.
                                       A festmény restaurálás előtt.


Festmény tisztítás és restaurálás - Nowinsky Jenő: Naphegy utca 1914

Nowinsky Jenő 1884.-es születésű festő, az 1914-ben készült festményen a régi Tabán egyik utcáját örökítette meg. A Naphegy utca korabeli fotói ezen a blogon találhatóak meg:
 http://tabanfototar.blogspot.hu/2011/01/naphegy-utca.html

A festmény restaurálás előtt, ahogyan  megkaptuk. Az egész képet egységesen fedő szürke szennyeződés letisztítása és egy felszíni hasadás javítása várt ránk.

A préselt papírra festett olajkép hátoldalán is szerepel a szerző neve és a festmény címe, illetve a dátum.


A tisztítás során a vegyszerek szépen leoldották a majdnem 100 éves festményt borító szennyeződés szürke fátylát.

 
 A kép bal oldalán már a megtisztított, eredeti színeiben ragyogó ég.

  A festményt borító, leoldott szennyeződés látszik a vattapálcikán és a szakadás.
"Félbetisztított" festmény. Minden esetben dokumentáljuk ezt az állapotot, annyira látványos a változás!
Pár centi hosszú hasadás húzódott végig a papír jobb oldalán, ezt ragasztással és súlyozással egyenesítettük.
  
A hasadás csak a legfelső réteget érintette.
 
A festmény lakkozás után. Erre a rétegre kerül a retus, melyet kiszívatott olajfestékkel készítettünk.
A hasadás nyomainak eltüntetése után retus kerül a felületre.
A kijavított hasadás észrevétlen a restaurált festményen.
A retus kellékei.

A festmény restaurálás után.




Flóderezés

Fautánzat készítése 

Alapozott szekrény
 A kiválasztott bútor bármilyen lehet - itt egy páncélszekrény, már az alapozással.

kép:ecsetvonás
 A technika: alapszínre lazúrosan festett és behúzott erezetek, egy régi recept alapján készített festékből.
kép:ecsetvonás
Az elkészült, flóderezéssel felújított páncélszekrények.

Festmény tisztítás és restaurálás - Hincz Gyula:" Asztali csendélet"


A restaurált festmény.
Már megint egy Hincz kép amelyiknek lenyűgöző a  színhasználata! 
Az asztalon körték, mögötte festett támlájú faragott szék, a zöld vázában virágcsokor-mindez kontúrok használata nélkül. Ebben a csendéletben annyi játékosság van - az asztal melletti népies motívumokkal díszített forma kicsit olyan, mintha egy hintaló feje volna, aminek lába és a farka is az asztal mögött van.

           
         
         
Jól megfigyelhetőek a festékrétegbe karcolt formák.
 Rózsaszínek árnyalatai narancssárgával és  meggy pirossal, mindezek kiegészítve a kontraszt színnel,  zölddel.
részlet a festményből

A háttér virágainak nagyvonalúan bekarcolt formái, a virágcsokor gyorsan odafestett szirmai most is olyan dinamizmust árasztanak, mint miközben készült. 
A vászon egyenesítése.
A festmény tisztítása.

A restauráláskor a vászon jobb oldalán lévő tágulat kisimítására, és az erősen szennyezett festmény tisztítására került sor.
Restaurálás előtt.

süti beállítások módosítása
Mobil