Barokk freskók és díszítmények
![]() |
Freskó technikával festett akantuszlevél |
Barokk- ami sok esetben az impresszionisták szabad ecsetkezelését is meghazudtoló festészeti stílus: a reneszánsz után igazi felszabadulás, hiszen a mintakönyvek alapján szigorú festésmodorban készült díszítések színesek voltak ugyan, de statikusak és kevésbé oldottak.
Ezzel szemben a barokk festő azonban néhány színt és pár vonalat használ, és a festett plasztika máris kiemelkedik a fal síkjából.
![]() |
Tükör-motívum, melyet freskó technikával festettünk |
Igazán élvezetes vállalkozás ezekkel a barokk díszítményekkel foglalkozni, mert sokat tanulhat az ember abból a felfogásból, hogy elég csak érzékeltetni a formát mert az emberi agy és szem összekapcsolja, kiteljesíti a motívumot.
Egy több méter magasan lévő díszítménynél már meg sem tudjuk mondani, hogy valóban egy
Egy több méter magasan lévő díszítménynél már meg sem tudjuk mondani, hogy valóban egy
plasztikus dolgot látunk, vagy csak festéssel kialakított illúzióról van szó.
![]() |
Puttófej rövidülésben festve. |
Ilyenkor, mint ahogy itt ennél a puttófejnél is, belekomponáljuk azt a torzítást, ami lentről, alulnézetből tökéletessé teszi a formát.
Ez esetben a szürkék néhány árnyalatával dolgoztunk. A lokál szín a közép tónust jelenti, általában ebből indulunk ki. Ezt követően egy, vagy két testárnyék, és az egy, vagy két vetett árnyék.
A fény és árnyékszínek egymáshoz való viszonya határozza meg a kidomborodó vagy éppen a bemélyülő hatás mértékét.
Ez esetben a szürkék néhány árnyalatával dolgoztunk. A lokál szín a közép tónust jelenti, általában ebből indulunk ki. Ezt követően egy, vagy két testárnyék, és az egy, vagy két vetett árnyék.
A fény és árnyékszínek egymáshoz való viszonya határozza meg a kidomborodó vagy éppen a bemélyülő hatás mértékét.
A forma tisztázására azért van szükség, mert a csak fényekből és árnyékokból felépülő motívum zavaros maradhat. Ebben segít a testárnyék és a vetett árnyék között húzott "drukker", ami gyakorlatilag a legsötétebb árnyék, és a fényes oldalon lévő ún. "por árnyék", ami elválasztja a hátteret és a plasztikát egymástól.
Ezek után már csak a csúcsfényeket kell feltennünk, és máris kész az illúzió.
Ezek után már csak a csúcsfényeket kell feltennünk, és máris kész az illúzió.
![]() |
A festett díszítmények restaurálás után. |
Hogy ezek a nagyvonalúan festett díszítmények hogyan hatnak egy barokk templomban, azt a következő Dorfmeister freskókon mutatjuk be, melyet többedmagunkkal restauráltunk Mesztegnyőn 2003-ban.
![]() |
A festett díszítmények restaurálás előtt. |
A közeli képeken láthatjuk az elnagyolt ecsetkeléssel kidolgozott motívumokat, majd az alsó képen már az összeállt formák játéka tűnik fel, ahol gyöngysorok, plasztikák, bemélyedések, és kiugrások illúziója csapja be a talaj szintjéről nézelődő szemét.
![]() |
A szentély festményei a restaurálás után. |