miért NE kezdjük el ismerős által ajánlott, vagy az interneten olvasott praktikával letisztítani olajképünket?
Tisztítás közben bukkannak elő az elszíneződött átfestések a festményen |
A olajfestmények esetében a több évtizedes por, nikotin és a levegőben szálló porszennyeződés megtelepszik a vászon szálai között, együttesen egy zsíros-piszkos réteget alkotva bevonják a kép felületét.A festmény színeit összemosó, sárgán és szürkén megjelenő szennyeződés általában túlságosan makacs módon ragaszkodik a felületen ahhoz, hogy a hagyma leve eltávolítsa.
Műtermünkben több olyan festmény is megfordult már, amelyeket az interneten olvasott módszerek szerint próbáltak megtisztítani, ám a kipróbált anyagok váratlan hatást okoztak a képen.
Műtermünkben több olyan festmény is megfordult már, amelyeket az interneten olvasott módszerek szerint próbáltak megtisztítani, ám a kipróbált anyagok váratlan hatást okoztak a képen.
![]() |
Félbetisztított állapot: itt a festmény bal oldala már megtisztítva |
A festménytisztítás számunkra is izgalmas pillanata az, mikor a szennyeződés alól elővarázsoljuk a festmény eredeti, élénk színeit.
De mielőtt egy festmény felületének akár évszázados egységét megbontanánk, mérlegelünk és tisztító próbákat végzünk arra vonatkozóan, hogyan viselkedik a festékréteg a kiválasztott vegyszerre.
Tisztítás közben a sötét háttéren kivehetőek lesznek a részletek, mint ezen a festményen a sötétzöld párna |
Sokan nem is gondolják, hogy festménytisztítás közben, amikor egy tisztítószert kipróbálnak a festmény felületén, az nem csak az adott pillanatban fejti ki hatását, hanem addig roncsolja a felületet és hatol be a festmény vászna és festékréteg belsejébe, míg egy másik vegyszer nem semlegesíti.
![]() |
A porózusabb felületen, vagy durvább szövésű vásznon jobban megtapad a szennyeződés |
A szennyeződés alól először a régi lakkozás rétege bukkan fel, mely lehet sérült vagy erősen barnult, sárgult állapotban. A régi lakkréteg eltávolítása szintén aprólékos és kényes munka, mert sokszor a festékréteget és a lakkréteget nehéz egymástól szétválasztani és a lakkréteg eltávolításához is különböző erősségű anyagokat használunk.
![]() |
A fehér festékréteg tisztítás közben. |
Bonyolódik a tisztítás folyamata akkor, amikor a festékréteg már nem olyan jó megtartású: ha repedések láthatóak a festmény felületén és kisebb vagy nagyobb részeken hiányok, kipergések láthatók.
Aranyozott háttér tisztítása |
Ilyenkor a sérülések és repedések mentén a tisztítószer beszivárog a festett felület rétegeibe, és a nedvességtől megduzzadt festékszigetek leválhatnak a vászonról.
Ez már olyan mértékű károsodás amely otthoni eszközökkel és háztartási szerek használatával visszafordíthatatlan, és szakszerű javításával egy laikus nem tud megbirkózni.
![]() |
Jobb oldalon látszik, hogy a szennyeződés eltávolítása után aranyozott felületek kerültek elő |
Nem egy esetben került hozzánk olyan festmény, melyben a tulajdonosa tett kárt azzal, hogy a megvásárolt festmény-tisztító folyadékkal a festéket is leoldotta a vászonról.
Minden festmény "életútja" egyedi, ahogyan a tisztításának és restaurálásának folyamata is- ezért fontos ezeket a beavatkozásokat mindig szakképzett restaurátorra bízni.
Vattapálcikán a festményt borító por |
A tisztítás után a festményt lakkozással látjuk el, mellyel biztosítjuk azt, hogy a festmény színei újra a régi szépségükben ragyogjanak.