Nagyon szépen megfestett vitorlásokkal és csónakokkal teli kikötői város részletét ábrázolja a festmény.
![]() |
A kép szakadozott és hiányos volt, a vásznat felpúposodva és meggyűrődve ragasztották rá enyvvel egy vastag farostlemezre, így került hozzánk. |
átvételkor elkeserítő állapotban a festmény |
Ezen az átvételi képen látszik, hogy a farostlemez is deformált, hullámos volt.
leválasztás |
Szikével meglazítottuk a kép szélét, és a ragasztáshoz használt régi enyv pergett ki a festmény alól.
tisztítás közben |
Óvatosan letisztítottuk a felületet, majd leragasztottuk a festményoldalt, hogy a leválasztás során a festékréteg ne sérüljön tovább.
![]() |
félig tisztított állapot |
A festmény baloldala megtisztítva, a tisztítás után a festmény eredeti színeivel.
a hátlap sorvasztása |
A farostlemezt szikével és késsel sorvasztottuk le a hátoldalról, majd szembesültünk azzal, hogy a régi enyv még így is vastagon, megkeményedve borítja a vásznat.
az enyv duzzasztása |
Sokféle módszert kipróbáltunk, de a legeredményesebbnek az bizonyult, hogy a felpuhított enyvet szakaszonként, szikével kaparjuk le anélkül, hogy a vászon megnyúlna.
kép: ecsetvonás |
kép:ecsetvonás |
Jelentős szakadásokat rögzítettünk az összeillesztés előtt.
A festményt a munka közben és szüneteiben is folyton préselve tartottuk, mert az enyv újra és újra összerántotta volna száradás közben a vásznat, és ezáltal a festékréteget is megmozgatta volna.
![]() |
kiegészítésekkel, tömítésekkel |
Dublírozás előtt a szakadásokat élbe ragasztottuk és a hiányzó vásznat hasonlóan vékony anyaggal kipótoltuk.
![]() |
már színben is alakul a festmény külalakja |
A fehér tömítőmasszát akvarell aláfestéssel hoztuk színbe.
![]() |
kép:ecsetvonás |
Végül retusáltuk.
![]() |
olajretus után |
A restaurálás végén a vásznat egy új vakkeretre feszítettük fel.